Medytacja czyli uspokojenie ożywionego umysłu…

Wspinając się po szczeblach Jogi, będę miała przyjemność towarzyszyć Ci podczas medytacji. Choć słowo pochodzi od łacińskiego ‘meditatio’ czyli zagłębienie, w istocie oznacza stan pozbawiony myśli. To sztuka poznawania siebie, refleksji, przenikliwej obserwacji. Oznacza zagłębianie się w siebie, w najgłębsze pokłady naszego bytu. Ta praktyka pozwoli Ci na zrozumienie własnej duchowej natury i przeniesie do duchowego wymiaru. Mówi o tym każdy autoryzowany skrypt, opisując efekt medytacji jako możliwość samorealizacji, czyli stanu w którym zrozumiesz kim jesteś w swojej esencji. Skoro jest to dyscyplina duchowa powinna być poprowadzona przez osobę samozrealizowaną duchowo. Rozpoznasz ją nie przez oczy – patrząc na nią, ale przez uszy – słysząc ją.

Medytacja występuje w różnych religiach i jest praktykowana zarówno w buddyzmie, hinduizmie, islamie, jak i chrześcijaństwie. Jeśli pragniesz wprowadzić medytację do swojego życia wystarczy, że:

  • staniesz się spokojny, łagodny i radosny,
  • wpuścisz do swojego życia siłę dobroci,
  • zaczniesz się zdrowo odżywiać,
  • poczujesz mocną więź z Naturą,
  • staniesz się dobry dla innych,
  • polubisz samego siebie,
  • medytacja stanie się częścią Twojego życia.

Droga do medytacji – opanowanie umysłu…

Dhyana (medytacja) to siódmy z ośmiu etapów procesu jogi. Medytacji, podobnie jak snu, nie można się nauczyć. Przychodzi sama we właściwym czasie. Jest kierowcą naszego ciała – uspokaja umysł. Dzięki niej nauczysz się kontrolować i przekraczać  swoje ciało, które jest twoim fizycznym wehikułem. Jogini starali się znaleźć odpowiedź na 2 podstawowe pytania: jak unikać bólu i jak przezwyciężyć śmierć?

Odkryli, że dzięki asanom (pozycjom) można kontrolować ból fizyczny, dzięki pranayamieból emocjonalny, dzięki medytacji możemy dojść do prawdziwego zrozumienia tego kim jesteśmy. Wolni od fałszywego identyfikowania się z nazwą i formą możemy wznieść się ponad ciało i znaleźć w sobie nieśmiertelną Jaźń.

Rozmyślając nad sensem i znaczeniem ludzkiego życia człowiek wcześniej czy później dojdzie do przekonania, że w jego duszy (jaźni) tkwi wewnętrzne światło, większe niż on sam i jest ono jedynym drogowskazem prowadzącym do zapanowania nad własnym życiem (poszukiwanie mądrości wymaga odwagi i pracowitości, człowiek, który jest leniwy i tchórzliwy nie zostanie oświeconym i wolnym).

Umysł jest narzędziem generującym myśli, a myśl to pakiet energii i informacji. Cały czas miota się między myślami, szarpany przez pragnienia, emocje, awersje, wspomnienia. To, co jednak najbardziej go niepokoi to zmysły, które są główną przeszkodą koncentracji. Najsilniejsze z nich to: wzrok i słuch. Uświadamiając  sobie wcześniej swoją prawdziwą naturę i tego Kim jesteś w swojej esencji, już wiesz, że umysł to Twoja własność, ale nie Ty sam. W związku z tym można nauczyć się do niego dystansować. Dzieje się tak podczas praktykowania:

  • 4 stopnia jogi (pranayama - przechwycenie, zgromadzenie i świadoma kontrola pranicznych energii witalnych),
  • 5 stopnia jogi  (pratyahara- praktyka kontroli zmysłów),
  • 6 stopnia jogi (dharana- sztuka koncentracji).

Ci, którzy nauczyli się kontrolować zmysły otrzymali imię gosvami. ,,Go” oznacza zmysły, a ,,svam’ kontroler. Osoby utożsamiające się ze złudnym materialnym ciałem oraz nieopanowanym umysłem nie potrafią utwierdzić się w swej prawdziwej tożsamości .

Stosując systematykę ajurwedyjską bardzo precyzyjnie można odnaleźć prawidłowości w funkcjonowaniu umysłu. Proces ten bardzo pomaga w ukierunkowanej pracy nad stanem medytacji. I tak:

—  Osoby o konstytucji pitta posiadają precyzyjną moc umysłu, inteligencję, głęboki wgląd, myślą jasno i prosto. Dzięki medytacji mają możliwość rozładowania złości, agresji oraz możliwość odejścia od kontrolowania spraw, które za wszelką cenę chcą kontrolować.

—  Osoby o konstytucji vata posiadają szybkie umysły, szybko łącza fakty. Ich umysły są bardzo aktywne starając się być z nimi wszędzie i wszystko nimi rozumieć. Podczas medytacji mają możliwość wyciszenia rozbieganego umysłu, opanowanie wrodzonego lęku i niepokoju.

—  Osoby o konstytucji kapha mają wrodzona zdolność do odczuwania emocji. Są mocno ukierunkowane na świat zewnętrzny i materialny oraz jego atrybuty. Wewnętrzny wymiar kaphy to zdolność odczuwania uczucia miłości. Medytacja dla nich pozwoli pozbyć się wrodzonej tendencji do przywiązania emocjonalnego.

Medytację dla wszystkich dosha rozpoczynamy od sabija dhyana czyli z dodatkowym nasieniem, które umożliwia umysłowi lepsze wyciszenie. Rozpoczęcie medytacji ,,tak, po prostu”, czyli bez użycia jakiejkolwiek techniki, możemy zakończyć w jeszcze gorszym stanie mentalnym, niż gdy ją zaczynaliśmy. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że medytacja odkrywa ogromne zasoby podświadomości, które są ,,wylewane” na niego podczas medytacji. Jeśli nie będzie odpowiednio przygotowany do tego przez nauczyciela może poczuć się mocno zakłopotany lub wręcz zniechęcony.

Stan medytacji

W długiej tradycji medytacji istnieje ogromna różnorodność jej technik; jedne bazują na sile dźwięku, inne na oddechu lub na użyciu wizualnych symboli.

Medytacja stanowi kulminacyjną praktykę Hatha Jogi. Nie sprowadza się ona tylko do określonej techniki, którą wykonujemy przyjmując pozycje i zamykając oczy. Osoby prawidłowo przygotowane i wykonujące wskazówki nauczyciela osiągają głęboki stan medytacji, gdyż nie polega ona na tym, aby samemu ,,coś robić” lecz, aby pozwolić na to, aby,, coś się ze mną działo”. Medytacja jest stanem, a nie pasmem aktywności mentalnej.

Osoby medytujące często bezwiednie pragną uzyskać wyższe ,,moce” i stać się: ,,…większym od największego, mniejszym od najmniejszego, lżejszym od najlżejszego, cięższym od najcięższego” lecz jest to niewiedza. Ostatecznie i tak wzniesienie się na platformę bhakti (służby oddania) uruchomi proces ewolucyjny.